Caldrà explicar-vos abans de descriure el projecte què és això
d’una herma?
A l’Antiga Grècia , una “herma (en greg
antic ἕρμα, plural ἕρμαι hermai)” era un
pilar quadrangular o rectangular de pedra, terracotta o bronce – el estípit-
sobre el que se col·locava un bust,
normalment amb barba, signe de força física, i la base del qual
s’adornava amb un fal·lus, símbol de la bona ventura.
Es discuteix si es diu així “herma” bé
perquè el cap d’Hermes era la representació
del bust ó perquè se relaciona etimològicament amb la paraula grega ἕρματα
(bloc de pedra), però originalment no
feia cap referència a Hermes.
S’utilitzaven com a fites per a senyalar i
delimitar camins i fronteres, i marcar els límits de les propietats. També
tenien una funció apotropaica, es a dir, per a allunyar tot allò negatiu, fora
un esperit, una adversitat o a l’enemic.
En Atenes se col·locaven fora de les cases per a atraure la bona sort. Cada
barri tenia la seua herma, i se conserven atifells amb pintures que mostren
escenes d’ofrenes a estes hermes.
Tenen una tipologia molt
definida: un estípit rematat amb un bust de cap. Però al llarg dels segles
evolucionen a altres tipologies: mantenen el estípit però el remat es completa
a l’afegir-li el bust de mig cos, es a dir des del maluc.
És una bona idea per a fer una escultura.
Però
vaig a posar-me algun repte que
m’obligue a millorar la tècnica de la terracotta i que m’ajude a eixamplar la inspiració i la cosificació de les
idees. Vaig a augmentar l'altura de l'escultura, hauré de treballar a peces,
amb l'escultura fragmentada (el motiu és la dimensió en altura del forn: 44
cm). Vaig a intentar fer l'escultura- herma almenys de 90 cm. Si augmente en
altura també augmente en amplària i aleshores la peça serà més grossa, hauré de
buidar-la. Ja tinc dos reptes: pensar i esbossar tota l'escultura però
fragmentar-la per a poder treballar i cuidar l'encaix perfecte de totes les
peces per a poder muntar-la, necessitaré precisió. I l'altre repte serà el
manipular-la per a buidar-la sense que se deforme o s’espatle, necessitaré
delicadesa. Però no acabe ací amb els reptes: no vaig a modelar l'escultura com
de normal treballe amb el figuratiu, vaig a utilitzar la tècnica dels collages
que tot al llarg d'estos mesos he estat fent per a estructurar l'espai de
l'escultura, per donar forma a l'herma. I ací necessitaré creativat.
Herma de Dionysus. Collage en paper. 18x 24. Sémele 2014
Ajuste l’esbós per a establir dimensions (no vaig a
treballar amb les dimensions amb que treballe de normal) i determine com
fragmentar l'escultura per a que me càpiga al forn però que els talls o
fragments queden integrats en la peça.
Construisc el
repeu quadrangular de la Herma, serà la peça que farà de base. També construisc
l’estípit, el piló quadrangular que sostindrà el bust. Però li done una
inclinació necessària per a equilibrar l’inclinació del bust. Li afegisc uns
mini relleus de Dionysus dançant. Modele
el bust. Primer repte aconseguit.
Buide el bust, amb molta
delicadesa, i engalbe de negre. Deixe secar. Segon repte aconseguit.
I ara a esperar al lent secat.